Tietzes syndrom

Igår skulle hela familjen ner och träna. (utom Anna som är och gottar sig på Fuertuventura) När vi höll på att byta om fick jag en stickande känsla i bröstet och det strålade ut mot ryggen. Eftersom jag haft detta innan blir jag inte så orolig, men guud så ont det gör!! Det går bara andas kort och stötvis, för såfort du drar in mycket luft i lungorna spränger det till.
Pratade med Patrik som har gymmet och han skickade in mig på massagesängen så jag skulle slapna av. Det gick delvis över men jag kände mig stenhård i ena halvan av ryggen.
Så det var bara att åka hem och lägga sig på soffan.

En läkare sa till mig en gång att det kallas för Tietzes, men mer än så kunde han inte säga. Det är inget farligt och går inte direkt att behandla, mer än med träning.
Vi läste lite om det på internet och tydligen så kallas det också "Slipping rib syndrom"
Det är alltså revbenen som "flyttar" på sig. Oftast andra revbenet.
Man kan alltså träna upp bröstmusklerna för att de ska hålla revbenet på plats.

Idag känns det mycket bättre som tur är!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback